Bateries en els
vehicles elèctrics

Bateries més habituals en els vehicles elèctrics

01.

Bateria LFP

La bateria LFP utilitza un càtode format per liti, ferro i fosfat.
La densitat de les bateries LFP se situa normalment en el rang entre 150-170 Wh/Kg, arribant en el millor dels casos a assolir 190-200 Wh/kg.
Les matèries primeres que la formen són abundants i estan disponibles a diversos països del món.
Els ferrofosfats són completament innocus.
El gran avantatge de les bateries LFP és el seu baix cost de producció.
Les bateries LFP són molt menys sensibles a les altes temperatures. Aquesta qualitat redueix les possibilitats de patir problemes de sobreescalfament o fins i tot l'incendi o l'explosió de les cel·les.
Les bateries LFP permeten suportar millor els cicles de càrrega i descàrrega.
Per compensar el dèficit energètic cal augmentar el nombre de cel·les i, per tant, la mida física de la bateria LFP, que ocuparà més espai al vehicle i proporcionarà una autonomia menor.

02.

Bateries NCM i NCA

La bateria NCM utilitza un càtode format per níquel, cobalt i manganès, i la bateria NCA utilitza un càtode format per níquel, cobalt i alumini.
La densitat d'energia de les cel·les actuals que usen cobalt i níquel és al voltant de 250-270 Wh/kg.
La combinació de liti i cobalt és altament tòxica per als éssers vius i el medi ambient, cosa que dificulta el reciclatge d'aquestes bateries.
El cobalt és un material car i complicat d'aconseguir.
Les bateries NCM i NCA ofereixen més densitat energètica, però no són tan segures en cas d'accident.
Les bateries NCM i NCA tenen una alta densitat d'energia, pes lleuger, recàrrega eficient i bona resistència a les baixes temperatures.
Les solucions basades en NCM i NCA permeten més potència, més autonomia i menys necessitat d'espai.

Característiques de les bateries

  • Capacitat. L’energia total que pot emmagatzemar una bateria es mesura en watts-hora (Wh). 1.000 Wh equivalen a 1 kWh. Els cotxes elèctrics tenen habitualment bateries amb una capacitat de 35 kWh, 40 kWh, 50 kWh, 75 kWh, 90 kWh o 100 kWh. Les bicicletes elèctriques en canvi, tenen una capacitat d’entre 0,2 i 0,4 kWh, i els vehicles elèctrics lleugers com un patinet elèctric tenen una capacitat d’entre 0,15 i 0,25 kWh.
  • Autonomia. La majoria de cotxes elèctrics tenen un consum mig d’entre 15 i 22 kWh/100 km. Una bateria de 30 kWh amb un consum mig de 15 kWh/100 km hauria de poder oferir potencialment energia per recórrer uns 200 km reals. Dividint la capacitat de la bateria entre el consum mig es pot obtenir la quantitat de km que es poden recórrer.
  • Cicles de vida. Les bateries LFP es mostren més sòlides en comptar amb una retenció en la capacitat de càrrega del 80% davant de la nominal, després de 3.000 cicles. Aquesta xifra és una mica superior a la presentada per les bateries NCA com les de Tesla (70 % després de 3.000 cicles) i molt més alta que la vida teòrica de les bateries NCM (amb un total d'uns 2.000 cicles).
  • Eficiència en el procés de recàrrega. Les bateries NCM i NCA mostren millors resultats que les basades en LFP. A temperatura ambient, i prenent com a referència la ràtio de capacitat de càrrega a corrent constant i la seva capacitat total, s'observa, segons diferents estudis, una eficiència de càrrega 5 vegades superior per part de les bateries NCM i NCA respecte de les bateries LFP.
  • En resum: no hi ha un clar guanyador entre les tres tecnologies. Totes són complementàries. Mentre que les solucions basades en NCM i NCA permeten més potència, més autonomia i menys necessitat d'espai, les basades en LFP ofereixen un cost més baix i més seguretat.

Fabricants de bateries elèctriques

Fabricant


LG Chem

Samsung

SK Innovation

CATL

Panasonic

Northvolt

Verkor

Gotion

Farasis

Envision AESC

Composició


NCM/NCA

NCM

NCM/LFP

NCM/LFP

NCA

NCM

NCM

LFP

NCM

NCM

Recomanacions en l'ús de les bateries

  • Evitar fer descàrregues complertes.
  • Prioritzar les recàrregues lentes.
  • Mantenir la bateria neta evitant que es mulli.
  • Evitar les acceleracions, fan que la vida útil de la bateria s’escurci.
  • Sempre que vulguem recarregar la bateria, cal esperar a què estigui dins un rang normal de temperatures.

Contacta'ns

Telèfon

681 195 276

Adreça electrònica

info@bateries.cat

Pàgines web del grup

bateries.cat

electromobilitat.net

puntsderecarrega.cat

carregadors.com

fotolineres.cat

robotaxi.cat

electrics.cat

micromobilitat.cat

electrolineres.net

motosharing.cat

© Copyright 2022 bateries.cat. Tots els drets reservats.

Created with Mobirise ‌

Free Web Site Design Software